Begår man hemfridsbrott om man tar sig in i en bostad som man äger tillsammans med någon annan?

Har nyligen separerat från min sambo, vi har en gemensam villa där vi äger 50% var, vi står gemensamt på lånen men min sambo betalar dom själva eftersom jag flyttat ut. Har fortfarande grejor som är mina bla kläder i huset. jag har egen nyckel. Får jag gå in och hämta mina grejor. Min fd sambo säger nej, att det är hemfridsbrott om jag går in. Men jag äger ju fortfarande 50% av huset.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Av 4 kap. 6 § brottsbalken framgår att en person som olovligen tränger in i eller kvarstannar i någon annans bostad ska dömas för hemfridsbrott. Av rättsfallet NJA 1944 s. 67 framgår att det inte är möjligt för en person att dömas för detta brott om han eller hon äger bostaden tillsammans med den andra personen. Alltså är det inte olagligt för dig att ta dig in i villan med hjälp av din nyckel.

En annan sak är att det antagligen är bättre om du kan komma överens med din f.d. sambo om ett tillfälle då du kan hämta dina kläder än om du tar dig in i villan utan att förvarna honom. På så sätt kan du nämligen minska risken för en konfrontation. Förhoppningsvis är din f.d. sambo villig att gå med på detta när du förklarar för honom att du rättsligt sett har rätt att beträda villan mot hans vilja.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare