Begära enskild vårdnad i pågående vårdnadstvist

kan jag begära enskild vårdnad i en redan pågående vårdnadstvist?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Domstolen får ta intermistiska beslut i mål eller ärenden om vårdnad, boende eller umgänge, 6 kap 20 § föräldrabalken(FB). Ett interimistiskt beslut är ett domstolsbeslut som gäller i avvaktan på domstolens slutliga dom. Vid alla beslut gällande barnets vårdnad, boende och umgänge så ska barnets bästa vara avgörande, 6 kap 2 a § första stycket FB.

Enligt lagkommentarer till lagrummet ska interimistiska beslut ska inte fattas rutinmässigt utan avgörande är vad som i det enskilda fallet behövs för barnets bästa. Det kan vara nödvändigt att domstolen beslutar interimistiskt för att barnet inte ska fara illa, t.ex. därför att det har framkommit misstankar om våld eller andra övergrepp som inte kan lämnas utan avseende.

Innan domstolen fattar ett intermistiskt beslut ska de låta motparten yttra sig i saken. De kan hämta snabbupplysningar där hör man föräldrarna, referenspersoner och slutligen barnet om det är tillräckligt gammalt.

Om domstolen beslutar att fatta interimistiskt beslut i ditt fall kan jag inte uttala mig om då jag inte vet hur omständigheterna ser ut i det här enskilda fallet.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare