FrågaEKONOMIÖvrigt30/12/2016

Begära förskott för advokatkostnader

Får en advokat begära 12000 kr i förskott ? Blev mkt förvånad då jag hörde om att detta sker hos vissa adv.byråer. Och detta innan ett ärende öppnats. I ngt fall handlade det om att advokaten som anlitats, skulle börja med att brevledes inhämta ifall motparten hade samma advokat som tidigare (inom samma ärende). Är det rimligt att man begär stora summor i förskott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är, som du skriver i din fråga, inte helt ovanligt att advokatbyråer begär betalning i förskott för de uppdrag de ska utföra. Det är tillåtet att begära förskott för att betala utlägg för klienten och advokaten får också, om förbehåll om detta gjorts vid antagandet av uppdraget eller om det annars är rimligt, begära förskott på sitt arvode. Detta framgår i Sveriges Advokatsamfunds vägledande regler om god advokatsed (som finns här). Dessa regler om god advokatsed är ett viktigt ramverk för hur advokaterna ska verka etiskt i sin verksamhet och i de vägledande reglerna finns bland annat regler om i vilka situationer advokaten kan begära betalning i förskott.

Hur stort förskott som kan begäras är beroende av en mängd faktorer, inte minst hur lång tid det kan komma att ta, hur komplicerat ärendet är och hur stora utlägg som behöver göras för klientens del. Arvodet skall dock alltid vara skäligt.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor men behöver du mer hjälp kan du boka tid hos en erfaren jurist för att få fler svar. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger!

Johanna MatsdotterRådgivare