Begära ut handlingar från polis/domstol.

Hej,

I min barndom hände mycket som gjorde att min mor med sambo hade kontakt med polisen. Båda är idag döda.

Kan jag få fram gamla protokoll som rör dem? Indirekt och direkt vid vissa tillfällen rör de ju även mig.

Hur går jag i så fall tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln är att det ska gå att begära ut handlingarna i enlighet med offentlighetsprincipen. Om handlingarna är belagda med sekretess så kan det eventuellt bli svårt att få ut dem hos polisen, men om inte så finns det en god chans att du kan begära ut handlingarna. Jag tycker att du bör kontakta polisen i den region som det är fråga om, alternativt den domstol där ärendena togs hand om ifall det gick så långt, och helt enkelt fråga ifall det finns en möjlighet för dig att begära ut handlingarna, det är så du bör gå tillväga.

Hoppas att det går väl!

Rickard EssungRådgivare