Begära ut uppgifter om meriter vid anställningstillfälle

Hej!

Jag fick nyligen en tillsvidareanställning inom Kulturskolan, när tjänsten kom ut hade jag redan vikarierat höstterminen.

Nu har den andra sökande åberopat diskrimineringslagen och begärt ut mina ansökningspapper från kommunen.

Är det verkligen meningen att denne ska få hämta mitt CV osv, eller är det arbetsgivaren som ska skriva en motivering till att jag fick jobbet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här sortens frågor regleras i diskrimineringslagen(DL).

I 2 kap 4 § DL finns en regel om att en arbetssökande som inte anställts har rätt att begära ut meriter från den som anställdes. Sökande ska på begäran få en skriftlig uppgift av arbetsgivaren om vilken utbildning, yrkeserfarenhet och andra meriter den som fick arbetet hade, alltså du. De uppräkningar som där görs innefattar, som du kan se, det som oftast står med på ett cv.

Men som du kan se i paragrafen så står det att det ska vara genom en skriftlig uppgift av arbetsgivaren. I lagkommentaren kan man läsa att kravet på skriftlighet inte innebär att kopior på handlingar behöver lämnas ut. Det räcker med en enkel uppställning över utbildningar, tidigare anställningar osv. gjord av arbetsgivaren.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Gustaf ÅleskogRådgivare