Begränsa bröstarvinges rätt till arv

Hej !

Jag skriver åt min mormor som har börjat fundera kring sitt arv. Hon har sammanlagt fyra barn, varav 1 av barnen har hon ingen kontakt med. Det som hon undrar är om hon kan på något vis i testamentet skriva ned hans arv ? Hon vet om att man inte kan göra sina bröstarvingar arvlösa men eftersom han inte har kontakt med henne så vill hon att sina övriga barn ska få mer av hans del.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) är det bröstarvingar som ärver i första hand och dessa skall normalt taga lika lott.

Mycket riktigt så går det inte att göra sina barn helt arvlösa, eftersom ett barn alltid har rätt att utfå åtminstone sin laglott. Laglotten utgör halva arvslotten enligt 7 kap. 1 § ÄB.

Det går alltså att begränsa ett barns arvsrätt så att barnet endast skall erhålla sin laglott.

Om din mormors önskan är att ett av hennes barn inte skall ärva henne, kan hon i testamente begränsa detta barns arv efter henne till endast laglotten.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare