Begränsningar i uthyrning av bostadsrätt

Hej,

Vi är ett par som bestämde oss att separera för drygt 2 år sedan och flytta hem till Sverige (vi är inte utskrivna från Sverige men vi måsta vara ca 9 månader i Thailand/år pga vårt företag där. Vi köpte, renoverade och möblerade var sin 1a för att vi trodde att vi hade sålt vårt företag i Thailand. Nu blev det så att köparen hoppade av och det blev ingen försäljning. Vi har sedan dess i 1.5 år hyrt ut våra lägenheter i BRF med de godkännande som krävs från BRF.

Vi jobbar med att försöka sälja vårt företag i Thailand men om det inte lyckas om 1/2 år då våra tillstånd går ut, vad gör vi då?

Vad jag har hört får man bara hyra ut sin lägenhet i 2 år och åberopa samma skäl, stämmer det eller kan Hyresnämnden förlänga om ej BRF går med på förlängning ett 3e år?

Finns det någon gräns på antal år man får hyra ut sin BRF lägenhet om man har ordentliga skäl?

Kan ett skäl vara att man inte skall behöva sälja sin lägenhet med förlust då marknaden ser ut som den gör sedan en tid tillbaka i Stockholm. Och av den anledningen kan få tillstånd av Hyresnämnden.

Om man har tillstånd att hyra ut (BRF) ett år och hyresgästen flyttar ut efter ett 1/2 år. Måste man då söka nytt tillstånd hos BRF eller bara anmäla den nya hyresgästens namn?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni valt att vända er till oss på Lawline med er fråga samt stort tack för att ni använt er av en av våra Expresstjänster!

Tillämplig lag på området vad gäller inneboende i bostadsrätter är Bostadsrättslagen (991:614). Denna lag anger ramarna för bostadsrätter och bostadsrättsföreningar tillsammans med lagen om ekonomiska föreningar.

Det finns inte i lagen någon gräns för hur länge man maximalt får hyra ut sin bostadsrätt utan det är upp till bostadsrättsföreningen och de stadgar som föreningen har.

För att hyra ut sin lägenhet i andra hand krävs samtycke eller godkännande från bostadsrättsföreningens styrelse. Hyresnämnden kan också godkänna andrahandsuthyrning om det är så att föreningen avslår ansökan.

Ansökan till hyresnämnden görs genom denna blanketten.

För att hyresnämnden ska godkänna en ansökan om att få hyra ut sin bostadsrätt så krävs det att du som bostadsrättshavare har skäl för upplåtelsen och att föreningen inte har någon befogad anledning att vägra lämna samtycke.

Frågan om föreningen kan ha befogad anledning att vägra samtycke tar sikte på hyresgästens personliga egenskaper.

Generellt är utgångspunkten att man som bostadsrättsinnehavare ska ha stor frihet att kunna hyra ut sin lägenhet för att bo på annat håll. Om en bostadsrätt är svår att sälja på grund av marknaden brukar man säga att tillstånd för uthyrning ska tillåtas i upp till ett år till.

Ett icke-godtagbart skäl för att få hyra ut sin lägenhet är att man vill tjäna pengar på att dra in hyra.

Sammanfattningsvis:

När tiden för ert godkännande som ni har just nu löper ut måste ni ansöka om godkännande att hyra ut lägenheterna igen hos föreningen. Föreningen kan då förlänga tiden som ni får hyra ut den, då det är de som helt och hållet styr huruvida ni får hyra ut den eller inte. Om föreningen inte godkänner att ni hyr ut lägenheterna ytterligare kan ni ansöka om godkännande hos hyresnämnden, och de kommer då mest troligt att godkänna uthyrningen en begränsad tid till. Att slippa sälja lägenheten med förlust kan utgöra ett godtagbart skäl att få hyra ut lägenheten lite till.

Det stämmer inte att man max får hyra ut en bostadsrätt i 2 år och åberopa samma skäl för uthyrningen. Det är föreningen som helt och hållet sätter upp ramarna.

Om ni vill byta hyresgäst under den perioden som ni fått godkännande för är det bäst att kontakta föreningen för att fråga om den nya hyresgästen godtas under resterande uthyrningsperiod. Detta för att slippa konflikter mellan er och bostadsrättsföreningen. Det är upp till föreningen att bestämma om de vill kräva att ni ber om nytt godkännande för att ni byter hyresgäst. Eventuellt regleras denna frågan i era stadgar till bostadsrättsföreningen så ett tips är att kolla där.

Hoppas ni har fått svar på er fråga!

Är det någon bit i svaret som ni inte förstår är ni varmt välkomna att kontakta mig på cornelia.najafi@lawline.se så ska jag förklara på ett annat sätt.

Lycka till med er uthyrning!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare