Behålla sitt barndomshem

Hejsan

Då jag har skuldsanering så önskar både jag och min mamma att om hon går bort inom tidsramen av min sanering att ett mycket god vän till familjen,i min ålder,ärver min del efter min mamma. vi litar på honom till 100 procent, kan vi upprätta ett tilläggs testamente till honom. Det är mitt barndomshem det handlar om som ska delas mellan min bror och min systers 2 döttrar. Fast min syster är i livet. Jag har tyvärr inga barn och är ogift,ensamstående. Hoppas på svar idag då jag reser upp till Småland imorgon och då vill vi upprätta detta tillägg.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så vill ni att ert barndomshem stannar i familjen, samtidigt som den hotas av utmätning om du mottager den under de närmsta åren.

Jag skulle rekommendera att din mor i testamentet till er barn skriver in ett så kallat överlåtelseförbud. Högsta domstolen uttalade i NJA 2007 s. 455 att överlåtelseförbud är giltiga gentemot förvärvarens (din och dina syskons) borgenärer om överlåtelseförbudet kommit till i samband med ett benefikt förvärv.

Detta betyder att dina borgenärer inte kan framtvinga en försäljning om din mor har skrivit in ett överlåtelseförbud i testamentet.

Hoppas att du fick svar på din fråga och behöver du hjälp med att få rätt på detta så hör gärna av dig!

Behöver du vidare hjälp med ditt arv är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare