Behörig domstol för vårdnadstvist

Hej, jag är gift med en amerikansk man och vi har två barn. För ca 2 år sedan separerade vi och jag flyttade hem till Sverige med våra amerikanska barn. I dag har de dubbelt medborgarskap (dock inte jag) och vi bor fortfarande kvar i Sverige. Nu vill jag skiljas och ha vårdnaden om barnen, kan detta göras i Sverige eftersom vi bor här, eller måste detta tas upp i amerikansk domstol?

Mvh Anna

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller vilken lag som ska tillämpas på frågan om vårdnad om barn gäller enligt artikel 17 i 1996 års Haagkonvention om behörighet, tillämplig lag, erkännande, verkställighet och samarbete i frågor om föräldraansvar och åtgärder till skydd för barn (som gäller som svensk lag enligt lagen (2012:318) om 1996 års Haagkonvention) att lagen i den stat där barnet har hemvist ska tillämpas. Detta gäller enligt artikel 20 i 1996 års Haagkonvention oavsett om barnet har hemvist i en stat som är ansluten till 1996 års Haagkonvention eller inte.

Behörig domstol för vårdnadsfrågor är rätten i den ort vari barnen har sin hemvist, det framgår av Föräldrabalken 6 kap. 17 §. Alltså bor de i Sverige tar du upp tvisten i den ort i Sverige där ni bor.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med din fråga är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare