Behöver du skriva in i hyresavtalet att hyresgästen inte har besittningsskydd?

Jag äger en enfamiljsvilla som jag delat av och gjort en separat lägenhet i. Den lägenheten hyr jag ut på ett tvåårskontrakt och jag bor själv i den andra delen. Jag undrar vad som händer om jag förlänger hyresgästens kontrakt efter två år, får hon då besittningsrätt eller räcker det med att jag skriver in i avtalet att hon inte har besittningsrätt till lägenheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Behöver du skriva in i avtalet att hon inte har besittningsskydd?
Nej, när en privatperson (du) hyr ut en bostad eller en del av en bostad har hyresgästen inget besittningsskydd. Du som hyresvärd har då rätt att säga upp hyresavtalet, även om hyresrätten inte är förverkad. Hyresavtalet kan upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast tre månader från att du säger upp avtalet, 3 § privatuthyrningslagen. Alltså kommer hyresgästen inte att få ett besittningsskydd om du förlänger avtalet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alicia AbreuRådgivare