FrågaSKATTERÄTTArvsskatt19/03/2017

Behöver jag betala skatt för arv från utlandet i Sverige?

Jag är en svenska medborgare person och har arv pengar från hemland hur jag kan hämtar hit för att inte få nåt problem som regel?

Är arv pengar skattefri?

Hur ska man börja ? Bevis papper först eller pengar?

bevis papperinnebär att detta pengar är från arv från domstol och advokat som bevisar.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Om du numera bor i Sverige så omfattas du av svensk skattelagstiftning.
Men(!) du kan även omfattas av utländsk skattelagstiftning beroende på hur stark anknytning du har till landet som du ska få pengar ifrån.

I Sverige så är gåva och arv skattefritt. Det framgår i Inkomstskattelagen 8:2.
När det gäller Sverige finns det alltså inga krav på att du ska betala in skatt för arvet.
Om arv beskattas i landet där den du ärver ifrån levde kan jag tyvärr inte svara på eftersom det är olika i alla länder. Du bör därför kolla upp det i det landet.

Beroende på hur stort arvet är så kan det medföra problem att föra det ut ur landet till dig här i Sverige, så det är också något du borde kolla upp.
Man får ofta inte flytta stora summor pengar in och ut ur länder hur som helst.

Mina råd:
Kolla upp om det blir skatt i landet där arvet kommer ifrån.
Kolla upp om det finns gränser för hur mycket pengar man får flytta ut ur landet.
Svensk skatt kommer du inte behöva bry dig om.

Jag beklagar bortgången av din anhörige och hoppas att du inte kommer beskattas i det landet för arvet.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare