FrågaSTRAFFRÄTT24/06/2016

Behöver målsägande advokat?

Måste jag som anmälare till polisen ha en advokat om det skulle bli rättegång eller räcker det med åklagaren

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det framgår inte av din fråga om du är målsägande (offer) eller inte, men oavsett så kan följande sägas. Det är i normalfallet endast en åklagare som för målsägandens talan. Det finns alltså ingen advokat på målsägandens sida. Det är den tilltalade (den misstänkte) som har möjlighet till advokat.

För att ett fall ens ska komma till domstol måste åklagaren funnit starka bevis som talar för en fällande dom. Om starka bevis finns och det blir rättegång så är det sålunda åklagaren som kommer driva målsägandens fråga.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare