Behöver man förnya ett samboavtal?

https://lagen.nu/2003:376#P2S1Hej, min sambo har skrivit på ett avtal, att jag äger ensam huset samt bilar, detta var för ca 10 år sedan.

hon flyttade ut för ca 1 år sedan.

Hon har nu flyttat in igen. Min fråga är då, behöver jag förnya detta avtal?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns egentligen ingen lag som säger när ett avtal slutar gälla, utan det är något man oftast bestämmer om i avtalet. Sambo förhållanden avslutas enligt Sambolagen 2 §;

om samborna eller någon av dem ingår äktenskap, om samborna flyttar isär eller om någon av samborna avlider.

Då ni en gång flyttat isär avslutade ni då ert samboförhållande och sen när ni flyttade ihop igen så har ni påbörjat ett nytt. Jag skulle nog tro att ni tänkte att avtalet gällde så länge ni var sambos. Men vill ni att avtalet ska fortsätta nu, för att ni inte orkar skriva ett nytt eller gillar villkoren ni kom överens om då så använd det avtalet - det finns inget som hindrar er från det. Kolla dock med din sambo så att ni tänker likadant och fortfarande är överens om villkoren, för att slippa dispyter i fall något skulle hända i framtiden. Är ni inte överens om de villkoren som står i avtalet - avtala om ett nytt, det är det säkraste sättet att försäkra sig om att avtalet blir giltigt.

Lycka till!

Agnes AxelssonRådgivare