Behöver man visa upp resultat vid tjänstledighet för studier?

En fråga om tjänsteledighet för studier.

Jag var tjänsteledig under förregående året, under en 9 månaders period (aug-maj).

Jag studerade under den tiden men, lyckades inte nå upp till poäng för perioden, det saknas ca 20 poäng för att nå upp till heltids studier, jag har inte CSN bidrag, så för den delen har det inte någon betydelse.

Det jag nu undrar är om min arbetsgivaren har rätt att neka mig en ny "tjänsteledighet för studier" period pågrund av den avsaknade poängen. Jag ansöker om en ny period, och för nya studier, de är inte sammanhängande med de studier som jag gjorde under förregående år.

En följdfråga, måste jag visa upp ett studieresultats intyg till arbetsgivaren, för att beviljas tjänstledighet för en ny period, som inte är sammanhängande med den förra perioden.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Rätten till tjänstledighet för studier regleras i Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Lagen får inte inskränkas men kan kompletteras med bestämmelser i t ex kollektivavtal. Lagen innehåller inga krav på att man måste uppnå vissa studieresultat, och rätten till ledighet sätts heller inte i proportion till studietakten. Utan arbetstagaren har rätt till "behövlig ledighet". Det är heller inte ovanligt att studenter under en viss period inte klarar alla sina poäng. CSN till exempel har som krav för bibehållet studiemedel att 75% av poängen klaras under den aktuella tiden.

Så nej din arbetsgivare har ingen rätt att neka dig ny tjänstledighet för studier med motiveringen att du inte klarat alla dina poäng under den förra tiden. Däremot kan arbetsgivaren skjuta upp beviljandet och därmed din studiestart i upp till 6 månader (se 4 §). Du behöver inte visa upp intyg på studieresultat.

Hoppas du fick svar på dina frågor, annars är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare