Belastningsregister vid ringa misshandel

Hej!

Jag blev för ett år sedan (jag var 22 år då) fälld för ringa misshandel med en dagsböter på 8000 kr som påföljd. Det jag undrar är hur länge detta kommer att synas i belastningsregistret? Jag har fått för mig att det är 10 år, men läste någonstans att om det gäller ringa misshandel (och inte misshandel) att det då kan röra sig om 5 år -- vad är korrekt?

Jag undrar även hur detta skulle kunna påverka mig om jag i framtiden skulle vilja utbilda mig till jurist?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till LawLine med din fråga.

Bestämmelser om hur länge en belastning finns kvar i belastningsregistret finns i 16-18 §§ Lag om belastningsregister (1998:620), där det framgår att:

Uppgifter tas bort 3 år efter beslut
När inget åtal har väcks och personen är under 18 år

Uppgifter tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande
Penningböter
Dagsböter
Tillträdesförbud

Med andra ord är det påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning ligger kvar i belastningsregistret. I ditt fall har du blivit dömd och som påföljd fått betala dagsböter. Detta innebär att det kommer synas i ditt belastningsregister i 5 år efter domen.

Beträffande din andra fråga så kommer du fortfarande kunna komma in på juristprogrammet och utbilda dig oavsett prick i belastningsregistret eller inte, så det behöver du inte oroa dig för. Jag kan för övrigt varmt rekommendera juristutbildningen! Lycka till!

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Annars är du välkommen att kontakta oss på LawLine igen.

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare