Belastningsregistrets innehåll

Jag ska ansöka om körkortstillestånd och undrar om jag har någon LOB som ligger.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag förstår det som att du undrar om du kan ha uppgift om ett omhändertagande enligt lagen om omhändertagande av berusade personer (LOB) som syns i belastningsregistret. Vad belastningsregistret ska innehålla framgår av 3 § lagen om belastningsregister. En "LOB" är inte en dom eller ett beslut som enligt bestämmelsen ska synas i belastningsregistret utan snarare en ordningsåtgärd som polis och ordningsvakt kan använda sig av när de finner att en person är för full för att kunna ta hand om sig själv.

Belastningsregistret innehåller inte uppgift om omhändertagande enligt LOB.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare