FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/02/2016

Belastningstegister - Villkorlig dom

Hur länge ligger man kvar i polisens register efter en villkorlig dom för misshandel? (ringa). Finns det möjlighet att få en förkortad tid i registret, för att kunna börja arbeta och försörja sig själv?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som svar på din första fråga kan jag börja med att nämna att bestämmelserna om hur länge ett brott som en person begått är registrerat i belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister, som du hittar här.

Hur lång tid man kommer att finnas med i belastningsregistret beror på vilken påföljden till brottet blir. Tidsgränsen du frågar efter framgår av 17 § p.4 i den ovan nämnda lagen, se här. Bestämmelsen säger att om man får en villkorlig dom så kommer detta att synas i tio år. Denna tid påverkas dock beroende på om man var 18 år eller äldre vid tidpunkten för brottet. Om man varit under 18 år kommer belastningen bara att synas i fem år.

Som svar på din andra fråga så finns det ingen möjlighet att förkorta tiden som man är registrerad i belastningsregistret. Det är alltså inte möjligt att ta bort någonting i förtid ur detta register.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänligen,

Stina JanssonRådgivare