Beräkna uppsägningstid på lägenhet

Hyr ut min lägenhet med tre månaders uppsägningstid från båda håll. Min hyresgäst sade upp lägenheten kl 17 den 29/2 och hävdar att han enbart ska betala 25/3 och 25/4 men inte 25/5 då han hänvisar till att han betalat i 25/2 och febr,mars,april blir uppsägningstiden. Kan han göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag antar att du hyrde ut din lägenhet på obestämd tid. I till exempel 12 kap. 4 § första punkten (https://lagen.nu/1970:994#K12P4S1) jordabalken kan man se att ett hyresavtal som gäller för obestämd tid upphör att gälla vid månadsskiftet tre månader från uppsägningen. Beräkningssättet gäller även för när hyresgästen säger upp avtalet, se 12 kap. 5 § jordabalken (https://lagen.nu/1970:994#K12P5S1).

Din hyresgäst sade upp hyreskontraktet 29 februari. Man räknar då 29 mars som en månad, 29 april som två och 29 maj som tre månader därefter upphör avtalet att gälla vid månadsskiftet dvs 30 maj. Uppsägningstiden är alltså mars, april, maj.

Din hyresgäst ska betala hyra för maj månad. Om han betalar i förskott var den sista betalningen i april, betalar han i efterskott ska han betala även nu i maj.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare