FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta22/02/2018

Beräkning av belopp med ränta enligt 6 § räntelagen

hej

Ska återbetala betala 600 kr i avgift + ränta enligt 6 § räntelagen från den 28 november tills dags 20 februari 2018.

Hur räknas denna summa ut och hur stor är ränteavgiften?

Hur stor är räntan enligt räntelagen 6 § på summan 9 400 kr för tiden 19 juli till den 28 november 2016.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om ränta hittas i räntelagen.

Ränta på belopp enligt 6 § räntelagen är gällande referensränta plus åtta procentenheter. Från juli år 2016 och till dagens läge har referensräntan varit -0.50 och med plus åtta procentenheter hamnar räntan på 7.5 procent. Vad referensräntan ligger på hittar du här.

Kronofogden har en ränteräknare, den hittar du här.

Enligt ränteräknaren är beloppen följande:

1. Summan på 600 kr blir 610 kr, där 10 kr är ränta med dina angivna datum (171128-180220).

2. Summan på 9 400 kr blir 9 656 kr, där 256 kr är ränta med din angivna datum (160719-161128).

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare