FrågaSKATTERÄTTÖvrigt31/01/2016

Beräkning av belopp som ska erläggas vid samägd bostadsrätt

Hur räknar man?

Vi är sambos och huset värderas till 4 500 000 och vi har lån på 3 000 000.

Jag ska köpa ut henne, lånen är gemensamma.

Vinstskatt ska dras bort?

Ska ett tänkt mäklararvode räknas med?

Hur ser uppställningen ut

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bostaden har ett marknadsvärde på 4 500 000. Från vinsten som skulle ha uppkommit om bostaden såldes dras 22 % av i form av fiktiv reavinstskatt. Om ni har lån på 3 000 000 och ni inte amorterat något blir vinsten 1 500 000 och den fiktiva skatten 990 000 (notera här att mäklararvodet ska dras av från vinsten). Kvar blir 3 510 000.

Därefter delas summan i två delar, din del respektive din sambos del av bostadens värde. Är det du som ska behålla bostaden är du skyldig att ersätta din sambo för dennes del i bostaden. Är bostaden belånad och står båda på lånet, krävs naturligtvis även att du tar över din sambos del av lånet. Denna del avräknas från det belopp du ska ersätta sambon med. Alltså blir det 3 510 000 / 2 = 1 755 000. Eftersom du tar över din sambos del av lånet på 1 500 000 blir det belopp du ska erlägga 255 000kr, efter det att du tagit över lånet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ronny HusseinRådgivare