Beräkning av uppsägningstid behovsanställning

Den 17/5 blev jag uppsagd från en behovsanställning där jag har arbetat på ett fast schema sedan oktober -16. Arbetsgivaren säger att slutdatum är 14/6 och jag säger att det borde vara 17/6. Vad är rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 11 § LAS ska uppsägningstiden alltid vara minst en månad. Detta innebär att slutdatumet blir den 17/6 om du blev uppsagd 17/5 (1 § Lag om beräkning av lagstadgad tid). Bestämmelserna om uppsägningstid i LAS kan dock förhandlas bort genom kollektivavtal, så om det finns ett kollektivavtal som säger att uppsägningstiden för dig ska vara exempelvis 4 veckor, så får arbetsgivaren rätt istället.

Eftersom det är en behovsanställning har arbetsgivaren rätt att ge dig arbetspass efter sitt behov. Det innebär att det i praktiken inte spelar någon roll när din anställning tar slut, eftersom det står arbetsgivaren fritt att ge dig arbetspass, på samma sätt som det står dig fritt att tacka nej till dessa.

Om ett fackförbund har kollektivavtal med din arbetsgivare råder jag dig att ta kontakt med fackförbundet för att se vad som gäller dig enligt ert kollektivavtal.

Mvh
Johan Landström

Johan LandströmRådgivare