Besittingsrätt för korttidskontrakt

Jag ingick i ett hyresavtal utan besittningsskydd som är tecknat med en hyrestid om 1 kalendermånad (170601-170631), ett s.k. korttidskontrakt, som förlängs en månad i taget under förutsättning att ingen av parterna säger upp avtalet. Det står även i avtalet att uppsägningstiden är 1 månad för båda parter. Efter att jag bott i lägenheten i nio månader blev jag uppsagd på grund av att bostaden behövde användas för evakuering. Min fråga är: Har hyresvärden rätt att säga upp mig med på en månad, trots att min faktiska hyrestid av bostaden är längre än tre månader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Bestämmelser om hyresförhållanden finns i Jordabalkens (JB) 12 kap, vanligen benämnt bara som hyreslagen.

Om hyresnämnden har godkänt överenskommelsen och det är skrivet på ett särskilt avtal så gäller, för att svara på din fråga, det som ni kommit överens om för korttidskontraktet, nämligen att uppsägning ska/får göras med en månads uppsägningstid. Ett hyresavtal på bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens utgång (12 kap 3 § JB). Det som huvudregel gäller om man varit hyresgäst i mer än tre månader är att avtalet då måste sägs upp skriftligt (12 kap 8 § JB), vilket inte alltid annars behövs. Jag utvecklar vad som gäller angående besittningsskydd och korttidskontrakt härunder.

Korttidskontrakt

Det går att avtala bort besittningsskyddet genom att hyresgästen, i en särskilt upprättad handling, kommer överens med hyresvärden om att hyresgästen avstår från sitt besittningsskydd. Det ska då vara just ett särskilt avtal, och alltså inte bara är en del eller en punkt av själva hyresavtalet.

För att överenskommelsen ska vara giltig gäller även som huvudregel också att hyresnämnden godkänner den (undantaget är om man avtalar bort skyddet under en tid då man redan har skyddet). (Se 12 kap 45 a § JB).

Själva förutsättningen för korttidskontraktet är att det snabbt kan sägas upp, och att man inte kan räkna med mer än en månad åt gången. Syftet med den avtalstypen är att den ska vara tillfällig och att man inte ska kunna vara hyresgäst mer än en viss tid så att bostaden snabbt ska kunna bli tillgänglig för hyresvärden igen.

Jag bör dock tillägga att hyresvärden behöver säga upp hyresavtalet enligt en orsak som finns angivet i överenskommelsen, annars kan du som hyresgäst ändå ha besittningsskydd.

Har kan du fler frågor kan du mejla oss igen eller ringa till oss på vår telefon 08 533 300 04 på vardagar mellan 10-16.

Allt väl

Robin UddénRådgivare