Besittningsrätt vid andrahandsuthyrning och uppsägningstid

Vi hyr ett hus och hyreskontraktet löper på 5 år. Det har gått 3 år, vi skulle nu vilja få någon typ av besittningsskydd så vi inte åker ut på gatan när hyrestiden är över. Hur länge får vi i så fall bo kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Har du ett besittningsskydd när du hyr i andra hand?
Jag utgår ifrån att huset du hyr är ägt av en privatperson och att detta är den enda eller den första bostaden som din hyresvärd hyr ut. Då är lagen om uthyrning av egen bostad tillämpbar. När en bostad hyrs ut enligt den lagen så saknar hyresgästen (du i det här fallet) besittningsskydd,

När slutar avtalet att gälla vid tidsbegränsad uthyrning?
Avtalet upphör utan en särskild uppsägning vid avtalets slut men kan även upphöra tidigare om det sägs upp av dig eller hyresvärden. Om din hyresvärd väljer att säga upp avtalet tidigare kan det upphöra att gälla tidigast från det månadsskifte som inträffar tre månader senare, 3 §.

Går det att få besittningsskydd?
Det går självklart att avtala om att du ska ha ett besittningsskydd och då måste du skriftligen meddela din hyresvärd att du vill göra den här ändringen. Om ni inte kommer överens är det hyresnämnden som avgör tvisten, men jag misstänker att du inte kommer få din vilja igenom eftersom det inte finns ett lagkrav på att din hyresvärd måste ge dig ett besittningsskydd, 4 §.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Alicia AbreuRådgivare