Besittningsskydd bostadsrätt

Hej,

Jag undrar vilka regler som gäller rörande besittningsrätten för min bostadsrätt som jag hyrt ut i andra hand. Kan hyresgästen bo kvar i lägenheten hur länge denne vill efter 2 års uthyrning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förutsätter att du träffade ett avtal om att hyra ut din lägenhet efter den 1 februari 2013 och att du endast hyr ut en (1) lägenhet. I det fallet blir den förhållandevis nya ”lagen om uthyrning av egen bostad” tillämplig. Lagen trädde i kraft den 1 februari 2013 och hyresgäster som har träffat avtal om att hyra en bostadsrättslägenhet i andra hand efter att lagen började gälla saknar helt besittningsskydd och hyresgästen kan alltså inte bo kvar hur länge denne vill. Det finns dock undantag om du hyr ut fler än en (1) bostadsrätt så var uppmärksam på detta.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, hör gärna av dig till oss igen om du har fler frågor.
Melanie AscoughRådgivare