Besittningsskydd och Avhysning av andrahandshyresgäst

Jag har köpt en villa med ett andrahands hyreskontrakt med hyresgäster. Kontraktet är från 20150101 tom 20151231.har sagt upp kontraktet 3 mån innan december. Dom vill inte flytta ut , jag står själv utan bostad med min familj. Hur går jag tillväga för att få dom att flytta. Kontraktet står på mannen. Han har fru och två barn.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att detta är den enda villan/privatbostaden som du äger och hyr ut. Hyresavtalet med den som hyr villan är det som styr uppsägningstiden, om igen uppsägningstid har avtalats gäller 3 månaders uppsägningstid. Det framstår dessutom som att hyreskontraktet är tidsbegränsat till 2015-12-31 då det verkar förfalla. Hyresgästen har ingen besittningsrätt om detta är den enda privatbostad du äger samt har behov av att flytta in i det själv. (Se gärna Privatuthyrningslagen samt Hyresnämndens hemsida.)

Jag uppmuntrar dig att kontakta hyresnämnden och ansöka om ett beslut om avhysning. Kronofogdemyndigheten kan vidare hjälpa dig med avhysningen.

Kontakta oss gärna om du vill ha ytterligare juridisk rådgivning eller representation!

Hoppas att detta besvarade din fråga.

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare