FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende26/09/2016

Besittningsskydd och maximitid för arrende

Hej!

Jag har två korta frågor.

1. Är JB 11:5 - 6a tvingande regler? Dvs, de kan inte avtalas bort?

2. Vad säger JB 7:5 1 st om lägenhetsarrende? Vad är minimi- och maximilängden för ett sånt avtal? Jag har svårt att förstå vad första och sista meningen i JB 7:5 1 st säger.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna i 11 kap. 5-6a §§ JB är dispositiva, dvs. kan avtalas bort. Detta framgår av 11 kap. 4 § JB. Besittningsskyddet kan avtalas bort genom en klausul i arrendeavtalet. Det krävs inte att arrendenämnden godkänner avståendet av besittningsskyddet, och det gäller oavsett när det avtalats.

Bestämmelsen i 7 kap. 5 § 1 st 1 och 2 mom JB begränsar bindningstiden för arrendeavtal till max 50 år. Om arrendet ligger i ett område där detaljplan finns, är arrendeavtal bindande i max 25 år. Notera dock att det är bindande 50 år respektive 25 år i taget. Det finns inget som hindrar att man förlänger ett arrendeavtal efter sådan tid löpt ut, om man så önskar.

Den sista meningen i bestämmelsen stadgar att man även kan ingå ett arrendeavtal på arrendatorns livstid.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare