Beskattning vid försäljning av aktier i Sverige

Hej,

jag bor i Tyskland sedan 1979, hat ett svenkst pass, men betalar skatter som en tysk medborgare eftersom jag har min inkommst och arbete i Tyskland sedan många år.

Jag har ärvt aktier av min morfar, aktierna ligger på handelsbanken och så som jag förstår så betalas ingen skatt till svenksa myndigheter efterson dom skänks och det inte finns skatt i Svergie för gåva (sedan jan 2005). Men om jag har ett konto i Svergie och säljer aktiepaketet, vad händer då? Har jag inkommst (vinst aktievärde) i utlandet (Svergie i detta fall) eftersom jag betalar skatt i allmänhet i Tyskland? Eller betalar jag ingen skatt alls även om vinsten realiserats - aktievärdet alltså med vinst kontant efter försäljning som då förs över som gåva till mitt tyska konto men utan skatt från svenska skattekontoret? Så kan det inte vara eller? Det finns ju avtal om dubbelbeskattning mellan Svergie och Tyskland, men vad för för- eller nackdel har jag när säljer aktierna i Svergie eller låter dom överföras till mitt tyska aktiekonto som aktier? Så säljer jag dom i Tyskland och beskattar vinsten med tyska myndigheter (25% `Abgeltungssteuer´ när det gäller tysk aktielag när aktier säljs med vinst, i Svergie 30%)? En nackdel i jämförelse till icke beskattning av gåva från Svergie...ni förstör vad jag menar? Hälsnigar L.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du bott i Tyskland sedan 1979 utgår jag ifrån att du då är begränsat skatteansvarig enligt 3 kap. 17 § Inkomstskattelagen. Det är vad som exempelvis gör att du inte betalar skatt till Sverige för din lön i Tyskland.

Om du inte någon gång under de tidigare 10 åren har varit bosatt eller stadigvarande vistandes i Sverige så täcks du av 3 kap. 19 § Inkomstskattelagen, även känd som "10-årsregeln". Den innebär praktiskt sett att om du uppfyller de angivna kriterierna så skattar du inte på försäljningen av aktierna i Sverige, vilket vore mycket fördelaktigt i din situation.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare