FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/03/2017

Beslut om barns boende vid gemensam vårdnad och betydelsen av barnets vilja

Hej,

Jag och barnets far separerade för ca 4 år sedan.

Nu har jag träffat ny man och vi ska flytta ihop. Vi ska flytta till ny ort, det går att pendla emellan.

Vårt barn som är 10 år vill byta skola och flytta med till nya orten. Barnet är skrivet hos mig idag men vi har delad vårdnad så barnet är hos pappan 50 %.

Kan pappan vägra barnet flytta med och byta skola? Tar man hänsyn till vad barnet säger och vill när barnet är 10 år?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad, boende och umgänge finns i 6 kap. Föräldrabalken (FB).

Eftersom ni har gemensam vårdnad om barnet ska beslut om barnets livssituation tas av er gemensamt, 6 kap. 13 § FB. Du kan alltså inte ensamt fatta beslut om att ändra barnets boende eller skola.

Jag rekommenderar dig därför att du försöker komma överens med pappan till barnet. För att få hjälp att komma överens om barnets boende och skola kan ni vända er till Familjerätten i er kommun. Kommunen erbjuder samarbetsavtal och kan hjälpa er att nå en överenskommelse.

Om ni inte kommer överens och pappan motsätter sig att barnet flyttar och byter skola krävs en dom från tingsrätten. Tingsrätten gör en helhetsbedömning av olika omständigheter och beslutar utefter vad som anses vara bäst för ert barn. Domstolen tar bland annat i beaktande hur en flytt skulle påverka barnet och vad barnet vill. Eftersom barnet endast är 10 år är utgångspunkten att barnets vilja inte ska beaktas. Ju äldre barnet är, desto mer hänsyn tas till barnets åsikt. Men om ert barn vill flytta och byta skola så bör det ändå i viss mån ingå i domstolens bedömning.

Med vänliga hälsningar

Hanna LindstenRådgivare