FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt19/02/2017

Bestämmanderätt för ensam vårdnadshavare

Hejsan! Det är så här att min sambo har en dotter från tidigare förhållande där mamman har ensamvårdnad. Min sambo har då umgängesrätt och träffar henne två dagar i veckan hemma hos mamman då hon vägrar något annat.

Han skulle vart där idag och träffat henne, när han ringde igår för att bekräfta att han kommer osv... så får han till svar "nej det går inte, har blivit ändrade planer du får väl ringa på måndag och kolla om det kanske funkar för oss då". Dom har muntligt avtal om onsdagar och söndagar.(även familjerätten är med i avtalet om söndagar)

Nu har vi idag fått höra att anledningen till han inte kunde komma idag var att hon tydligen har gjort slut med sin pojkvän och hennes mamma söker nu akut/panik boende åt henne, detta har vi då fått se och höra på omvägar via vänner som sett Facebook inlägg. Så teoretiskt sätt är han helt ovetande om att hon just nu planerar en flytt till annan kommun med deras dotter.

Så vad gäller i detta läge? Vad kan hända om inte meddelar snarast vart dom tänkt att flytta? Hon anser att min sambo inte har någon rätt att veta då hon har ensamvårdnad. Detta påpekade hon när hon flyttade ihop med denna kille för ca 3 månader sen.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vårdnadshavarens rättigheter och skyldigheter
Enligt 6 kapitlet 1-2 §§ Föräldrabalken ska den som har vårdnaden om ett barn ansvara för barnets personliga förhållanden och se till att barnet bland annat känner sig tryggt. En förälder som har ensam vårdnad har rätt att ensam bestämma i juridiska frågor som rör barnet utan att inhämta den andra förälderns samtycke. Var barnet ska bo samt vara folkbokfört är exempel på sådana frågor som den föräldern med ensam vårdnad har rätt till att besluta om på egen hand. Den ensamma vårdnadshavaren kan även bestämma hur mycket umgänge den andra föräldern ska ha med barnet. Om den föräldern som inte har vårdnad av barnet anser att det umgänget inte är tillräckligt kan personen vända sig till domstol och begära mer umgänge.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare