Bestämmanderätt vid gemensam vårdnad

Hej!

Efter skilsmässan har föräldrar gemensam vårdnad om deras barn 4 och 7 år gamla.

Pappan har flyttat nästan 3 mil från deras ursprungliga hem där mamma fortfarande bor och deras skola och barnomsorg.

En av flickorna lider av kraftig åksjuka och eftersom pappan bor nu på landet mitt i skogen långt från samhället är hon tvungen att sitta i bilen varje morgon och varje eftermiddag och må illa.

Är det ok att han bestämmer själv om var barnen ska bo med honom?

Eller är det båda föräldrar som bestämmer hur barnen skall bo och hur långt dem blir tvungna att åka nästan 6 mil dagligen till och från skola och förskola? Kan mamma ställa sig emot detta?

Tack på förhand för svaret!

Mvh

Magdalena

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Denna fråga rör bestämmelserna om vårdnad, boende och umgänge i 6 kapitlet föräldrabalken.

Som utgångspunkt ska man fatta beslut gemensamt rörande barnens personliga angelägenheter i de fall där föräldrarna har gemensam vårdnad. Detta innebär att båda vårdnadshavarna gemensamt ska komma överens om vart barnen ska bo och när det ska bo hos vem. Hänsyn ska dock tas till barnets önskemål med hänsyn till barnets ålder och mognad. Barnens föräldrar kan avtala om barnets boende. Avtalet ska vara skriftligt och socialnämnden ska godkänna det, för att det ska vara giltigt. Kommer föräldrarna inte överens kan domstolen besluta om hos vem barnet ska bo men talan ska då ha väckts av någon av er eller båda. Domstolen kan bland annat besluta om växelvis boende som innebär att barnet bor växelvis hos båda föräldrarna. För växelvis boende bör föräldrarna ha en bra samarbetsförmåga och bo relativt nära varandra.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare