Bestridande av felparkeringsavgift/parkeringsbot

Jag har via e-post, skickat en fråga till polisen i Örebro rörande en överklagan av parkeringsbot. Är polisen skyldig att svara på detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man ställer frågor till myndigheter är de skyldiga att svara på dessa i enlighet med serviceskyldigheten i 4 § förvaltningslagen. Om din e-post innefattat en fråga till myndigheten och inte ett bestridande ska Polisen således på grund av serviceskyldigheten svara på ditt mail så snart som möjligt.

Om ditt mail har innefattat ett bestridande ska Polisen enligt 9 § felparkeringsavgiftslagen pröva bestridandet och sedan återkomma med sitt beslut. Polisen kan dock avvisa bestridandet om det inte skett på korrekt vis. Exempelvis ska ägaren av fordonet göra bestridandet och det ska ske inom sex månader från att avgiften betalat för att det ska anses vara korrekt gjort. Om man har gjort ett korrekt bestridande kan man således invänta besked från Polisen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare