Bestridande av parkeringsanmärkning

Fick p-bot trots nästan obefintlig märkning av p-ruta i p-garage dessutom var p-rutan delvis fylld med vatten?

Lawline svarar

Hej!

Om du anser att du fått en felaktig parkeringsanmärkning, kan du överklaga. Det är emellertid viktigt att du ändå betalar i tid, om du sedan får rätt skickas pengarna tillbaka. Du bestrider parkeringsanmärkningen genom en blankett på Polisens hemsida, se här för vidare information. Bestridandet måste göras inom sex månader från den dag du betalt felparkeringsavgiften. I bestridandet ska enligt 9 § lagen (1976:206) om felparkeringsavgift, anges de omständigheter som bestridandet grundar sig på och den bevisning som åberopats.

Sammanfattningsvis, om du anser att du fått en felaktig parkeringsanmärkning har du rätt att överklaga, slutligen är det emellertid upp till myndigheten att fatta ett beslut i saken.

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare