FrågaEKONOMIÖvrigt05/03/2018

Betala semesterersättning en gång i månaden eller en gång om året?

Hej!

Vi har tre stycken timanställda, de har börjat hos oss under hösten 2017. Hur gör vi med semesterersättning? Vi vet inte vad deras årsinkomst blir, kan vi betala ut 12% varje månad? Eller vänta tills de arbetat ett år och då betala ut det i en klumpsumma? Om de får betalat ut 12% i semesterlön ska vi betala ut lön när de har semester? I så fall hur beräknar man det då de vissa veckor jobbar kanske 40 tim och andra veckor typ 25 tim.

Med vänlig hälsning

Benita Oliv

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går att göra båda delar - betala ut 12 % av den totala lönen varje månad, alternativt betala en gång om året. Lagen uppställer inga särskilda krav på själva förfarandet. Nej, du har ingen skyldighet att betala semesterlön, eftersom de 12 %:en är istället för betald semester. Det kan vara en god idé att anställa en person med ekonomisk kunskap, såsom en revisor eller ekonomiassistent om du behöver hjälp med hur löneutbetalning och liknande går till.

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare