FrågaEKONOMIÖvrigt21/12/2016

Betalning av sjukhem

Om pappa hamnar på sjukhem har de rätt att ta av pappas på banken sparade pengar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag vill till en början reservera mitt svar, då jag inte med säkerhet kan utläsa vem "de" är som tar din pappas pengar. Om det är sjukhuspersonalen är det inte okej. Om det istället är en räkning som ni får för din pappas boende på sjukhemmet låter det rimligt.

Det uppstår kostnader när din pappa bort på sjukhemmet som måste betalas av din pappas medel. Det kvittar således om det är hans sparade pengar eller om det är pengar ifrån ett anana konto. Avgörande är att det är ekonomiska medel som tillhör din pappa.

Det bör dock noteras att sjukhuset inte kan "ta" pengar utan tillåtelse av din far (eller den som har hand om hans pengar, ex en god man). Då pengarna tillhör din pappa måste han godkänna att dessa används till att betala hans kostnader. En utebliven betalning kan dock få konsekvenser, men det hör inte frågan till.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare