Betalning för hyresrätt för lokal

Hej

E det lagligt att betala en stor summa pengar för en hyreslokal? Den nuvarande hyresgästen vill ha ett övertag på 150000:- för att släppa sitt kontrakt..

Med vänlig hälsning Lisen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar frågan som att det gäller ett övertag mellan två näringsidkare. Hyresrätten till en lokal ses som en tillgång ur ekonomisk synpunkt och har ett värde för näringsidkaren i dennes verksamhet. Hyresrätten till lokal får överlåtas till annan mot betalning. Hur stor summan är kan bero på lokalens "värde".

Att ta betalt för en hyresrätt till en bostadslägenhet är däremot olagligt, se 12 kap 65 § jordabalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare