Betalning till fel mottagare

Hej! Det är så här att företaget Komplett satt in pengar till fel konto som jag sedan oturligt nog handlat upp i god tro. Nu har de skickat faktura och begär pengarna tillbaka, har de rätt att skicka fakturan utan något bindande avtal mellan dem som företag och mig som privatperson?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har du fått in pengar på ditt konto av misstag, gäller som huvudregel att mottagaren i sådana fall inte har rätt att använda pengarna. Endast i undantagsfall kan en mottagare ha rätt att behålla pengar som hamnat på kontot av misstag. Det förutsätter i sådana fall att du har varit i god tro. Med god tro menas, att du inte insåg, eller inte ens borde ha insett, att pengarna inte var avsedda för dig.

Skulle det gå att bevisa att du har varit i god tro, ska du i regel inte behöva betala tillbaka pengarna.

Behöver du hjälp med juridiken i framtiden, är du välkommen att kontakta oss på telefon: 08-533 300 04. Vår telefonrådgivning är öppen mellan måndag och fredag kl 10:00-16:00. Du är även välkommen att maila oss på info@lawline.se

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare