Betalningsanmärkning vid banklån

Hejsan, min man har haft betal anmärkning innan, är grön nu.

ville ha bil lån hos banken, deras svar var att vi vet ju om att du haft betalnings anmärkning innan och det säger ju en hel del om dig. får dom göra så ?

då anmärkningen är borta och han är grön.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Banker och andra långivare tar oftast hjälp av kreditupplysningsföretag för att få reda på om en person har betalningsanmärkningar. Enligt Kreditupplysningslagen (se här) har företagen rätt att ha kvar uppgifterna om en betalningsanmärkning för en privatperson i tre år från att den uppkom. Detta står i 8 §. Därefter måste de gallra, dvs. ta bort uppgifterna från sitt register.

Har det gått över tre år sedan din mans betalningsanmärkning uppstod har kreditupplysningsföretaget som lämnat ut informationen gjort fel, dvs. lämnat ut oriktig uppgift om din man. Ni bör i så fall kräva det felande kreditupplysningsföretaget på skadestånd; såväl ekonomisk skada på grund av det uteblivna lånet, som ideell skada med hänsyn till den eventuella kränkning din man känt av att felaktigt finnas kvar i registret. Regler om skadestånd mot felande kreditupplysningsföretag hittar du i 21 § Kreditupplysningslagen.

Emilia OhlinRådgivare