Betalningsansvar för vattentjänster när hyresgästen betalar till vattenleverantören

Vi hyr ut en villa och hyresgäst är ansvarig för alla driftkostnader. Nu fick vi brev från leverantör för renhållning, vatten och avlopp. De vill tvinga oss att ta betalningsansvar om hyresgästen upphör att betala. Kan de göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om vattenleverantören kan hålla er betalningsansvariga eller inte beror på om det är er eller er hyresgäst som leverantören har ett avtal med. Om det är ni som är angivna som beställare av vattentjänster från leverantören har leverantören inget eget avtalsförhållande med er hyresgäst. Om så är fallet har ni en skyldighet att betala leverantören för de tjänster leverantören utför, även om ni troligen betalar leverantören med den hyra ni tar av er hyresgäst. Som det låter verkar det däremot vara hyresgästen som betalar direkt till leverantören, och att leverantören vill hålla er betalningsansvariga endast om er hyresgäst slutar betala. Det finns inga hinder mot att er hyresgäst står som beställare av vattentjänsterna istället för er, och det skulle göra klart att leverantören har ett eget avtalsförhållande med er hyresgäst. Leverantören kan inte hålla någon annan betalningsansvarig än sin avtalspart.

Jag skulle därför råda er att reda ut vem som står som beställare på avtalet med leverantören. Om ni själva vill stå på avtalet är det ni som har betalningsansvar, även om hyresgästen fortsatt betalar direkt till leverantören. Skulle hyresgästen då sluta betala räkningarna betyder det att leverantören har rätt att kräva er på pengar, precis som ni har rätt att kräva er hyresgäst på pengarna som del av hyran av villan.

Hoppas ni fick på er fråga, om ni har fler frågor är ni välkomna att höra av er till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare