Betalningsföreläggande

Hej ! Vi har köpt en bil som vi fick lägga ut 5000 i handpenning på som vi skulle få tillbaka vid leverans . Bilsäljaren har skrivit under ett papper på detta . Nu när han levererat vår bil och tagit vår andra i inbyte vägrar han betala tillbaka handpenning . Vad gör vi nu ??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag rekommenderar er att söka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (KFM), där ni får hjälp att fastställa skulden och sedan kan KFM, om bilsäljaren inte betalar, göra en utmätning hos säljaren. Efter er ansökan, där ni specificerar vad skulden avser m.m., kommer säljaren att delges och få möjlighet att bestrida skulden, och om säljaren bestrider har ni möjlighet att ta frågan till domstol.

För att betalningsföreläggande ska vara möjligt krävs det att skulden är förfallen, att skulden är förlikningsbar och att skulden avser pengar. I och med att säljaren skulle betala tillbaks handpenningen vid leveransen av bilen är skulden förfallen och även de två andra förutsättningarna är uppfyllda.

Mer information om betalningsföreläggande och blankett för ansökan finns på Kronofogdens hemsida: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare