Betalningsföreläggande

Hej Jag har tagit ett lån till min ex sambo när vi levde ihopa jag har vittne på att vi hade ett muntligt avtal att han ska betala 800 kr i månaden till mig jag har även bevis på att han skötte betalningen hyfsat när vi levde ihop men efter separationen så betalar han inget längre...finns där något jag kan göra för att få mina pengar?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du kan vända dig till Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande. Det kostar 300 kr att ansöka, men du kan även begära ersättning för det. Blanketten hittar du här.

Om personen bestrider skulden kan du välja att gå vidare till domstol. Då utkommer ytterligare en avgift på 600 eller 2500 kr beroende på hur stor skulden är. Du kan läsa mer om processen här.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Greta ApelmanRådgivare