Betraktas ideell idrottsförening som näringsidkare?

Hej,

Betraktas en ideell idrottsförening, tillhör RF som en näringsidkare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En ideell förening är en juridisk person och kan därmed själv teckna avtal, ha anställda, äga saker och vara part i rättegångar.

Om medlemmarna gynnas ekonomiskt i en näringsdrivande ideell förening har föreningen förmodligen övergått till att bli en ekonomisk förening. Det är då viktigt att registrera föreningen som en ekonomisk förening.

En ideell förening kan sålunda utöva näringsverksamhet. En enkel regel att utgå ifrån är att en ideell förening inte kan bedriva näringsverksamhet som ger medlemmarna ekonomisk vinst. Men föreningen kan bedriva näringsverksamhet om pengarna går tillbaka till exempelvis idrottsverksamheten som finns för ungdomarna på orten.

En ideell förening anses sålunda inte vara näringsidkare.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare