Bevis att en skuld existerar

har lånat 70.000kr till min före detta flickvän. Jag har swihat pengar varje gång. Detta är dokumenterad på swish. Jag hade även detta på sms men nu är de borta. Kontaktade även Iphone och frågade om de kan hjälpa mig att få tillbaka dem på ngt sätt men att det inte gick, sade de. Jag undrar över om jag har chans att få tillbaka mina pengar.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ditt ex medger att skulden finns kan du kräva betalning av henne. Om hon däremot förnekar att det finns en skuld blir det svårare. För att ha rätt att få betalning av en person som har en skuld till en krävs det att man kan bevisa att skulden existerar. Att kunna bevisa det när det inte finns något avtal eller ens meddelanden där det framgår att det rört sig om utlåning blir väldigt svårt. Att överföringarna på swish finns dokumenterade bevisar visserligen att du överfört pengar till henne, dock bevisar det inte att du överförde pengar till henne med ett löfte från hennes sida att hon skulle betala tillbaka. Därför blir det nog svårt för dig att kunna kräva tillbaka pengarna av henne, om hon inte medger att skulden finns.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare