Bevisbörda för ogiltighet av testamente

Om ett holografiskt nödtestamente är datorskrivet och undertecknat, på vem faller bevisbördan om egenhändigt upptecknande?

Faller det på den som för klandertalan att bevisa icke egenhändigt upptecknande eller faller det på motparten att bevisa egenhändigt upptecknande? Vilken styrka av bevis kan tänkas krävas?

Frågan är en följdfråga på tidigare inlägg där den avlidne aldrig tidigare använt dator och var mycket gammal. Ingen annan får väl skriva ett holografiskt testamente åt testatorn som sedan bara behöver underteckna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

På vem faller bevisbördan om egenhändigt upptecknande?

Enligt allmänna processrättsliga grundsatser brukar bevisbördan ligga på den som påstår att ett testamente är ogiltigt. Att ha en omvänd bevisbörda anses vara väldigt ovanligt. Dvs bevisbördan ligger på den som påstår att det är ett icke egenhändigt upptecknande. I övrigt bör man inte kunna kräva mer än en övertygelse i bevishänsende om att det är eller inte är testatorn som har skrivit testamentet. Med tanke på att det är ett nödtestamente kanske kraven skulle kunna ställas ännu något lägre. Det viktiga är att man ska kunna känna sig säker på att förordnandet härrör från testatorn och hans vilja i testamentet är tillräckligt tydlig.

Ingen annan får väl skriva ett holografiskt testamente åt testatorn som sedan bara behöver underteckna?

Nej det är just det som är kravet på egenhändigt upptecknande. Ingen annan än testatorn själv får skriva testamentet eller underteckna det. Det viktiga är att man ska kunna känna sig säker på att förordnandet härrör från testatorn och hans vilja i testamentet är tillräckligt tydlig. Har inte testatorn möjlighet att skriva ett holografiskt testamente bör den andra typen av nödtestamente väljas, dvs ett muntligt nödtestamente inför två vittnen.

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare