Kontrollavgift vid avsaknad av parkeringstillstånd

Hej!jag har fått en kontrollavgift att det sakna giltig parkering tillstånd .när jag överklaga det och bevisa att jag har parkering tillstånd och ha hyra den plats. Så sa de att du måste betala den ,eftersom p-vakter såg inte tillstånd den dag .oavsett att du bevisa det efteråt.har de rätt om det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

10 § lag om kontrollavgift vid olovlig parkering föreskriver att; "om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut."

Utifrån din fråga tolkar jag det som att du har parkerat utan parkeringstillstånd, och först i efterhand uppvisat ett giltigt parkeringstillstånd. Att du i ett senare skede kan uppvisa ett giltigt parkeringstillstånd är emellertid inte en omständighet som gör att du enligt lag kan undslippa kontrollavgiften.

Från praxis kan i Hovrättens för Västra Sverige dom 2003-11-06, mål nr FT 2427-03 nämnas. I fallet konstaterade domstolen att innehav av ett giltigt parkeringstillstånd, inte kan befria en person från kontrollavgift om det inte varit väl synligt vid kontrolltillfället, detta eftersom att det inte kunde anses "uppenbart oskäligt" att ta utgiften.

Sammanfattningsvis, den omständighet att du senare kunnat uppvisa ett giltigt parkeringstillstånd befriar dig inte från betalningsansvar om inte parkeringstillståndet var väl synligt vid kontrolltillfället.

Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering hittar du här.

Lycka till och hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare