Beviskrav vid försök till mord

Hej!

Vad anser ni är rimliga bevis för att fälla en person till 10 år på ett mordförsök, därav "offret" inte kom till någon skada.

Anser ni att om "offret" uppger ett namn och har som bevis en bild på gärningmannen på Facebook med ett leksaks vapen räcker för att fälla en person till 10 år!?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Rättsläget gällande mordförsök
Mord regleras i 3 kap. 1 § Brottsbalken (BrB). "Den som berövar annan livet döms för mord". Det spelar ingen roll på vilket sätt man berövar någon annan livet, men som huvudregel krävs en aktiv handling för att kunna dömas.

Enligt 3 kap. 11 § BrB är även försök och förberedelse till mord brottsligt och man döms enligt 23 kap.

I 23 kap. 1 § BrB regleras om någon har ”påbörjat utförandet av ett visst brott utan att detta kommit till fullbordan” döms han för försök till det brottet om det har förelegat en fara för brottets fullbordan, eller om sådan fara endast var utesluten på grund av tillfälliga omständigheter.

För att dömas för försök krävs det även att åklagaren kan påvisa att det finns ett så kallat överskjutande uppsåt hos gärningsmannen till det fullbordade brottet. Det krävs att gärningsmannen hade uppsåt till att beröva någon annan livet och uppsåt till själva gärningen som han har utfört.

Förberedelse regleras i 23 kap. 2 § och den som med uppsåt att utföra brott tar befattning med typiska brottshjälpmedel kan dömas för förberedelse.

Det händelseförlopp som åklagaren lägger fram vid domstolen måste anses ”ställt bortom allt rimligt tvivel” för att man ska kunna döma gärningsmannen till ansvar.

Svar på din fråga
Vad som anses som rimliga bevis för att kunna döma för försök till mord går inte att svara på rent generellt då alla fall är unika med olika händelseförlopp. Dock bör det krävas att gärningsmannen rent faktiskt har utfört en gärning som ”offret” hade kunnat dö av. Det scenariot som du lägger fram bör nog inte kunna falla inom försök till mord då det inte finns något som tyder på att gärningsmannen har påbörjat ett försök att beröva annan livet.

Gällande förberedelse så skulle det kunna aktualiseras då en pistol är ett typiskt brottshjälpmedel för att beröva annan livet men det krävs då av åklagaren att kunna visa på att gärningsmannen har uppsåt att utföra ett mord.

Hoppas du fick svar på din fråga
Vänligen

Douglas NordströmRådgivare