FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/08/2015

Bil såld i befintligt skick, fråga om felansvar

Hejsan jag har precis sålt en bil och nu hör köparen av sig och har gjort en verkstad koll: verkstaden talar om att bilens motorfästen är brusten och att Bromsrör plus skivbromsar är brustna!

Jag sade till köparen "här har du nycklarna du gör vad du vill" då menade jag att hon skulle genomgå en upplysning av bilen!

Jag upplös allt jag visste om bilen och sålde den i "befintligt skick"

Nu kräver hon att jag betalar reperationskostnader på den!

Behöver jag göra detta?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Köparen får inte åberopa fel som hon borde ha märkt vid undersökningen av bilen. Det finns två undantag till denna bestämmelse som säger att bilen ändå är att anse som felaktig.

1. Om du före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande bilens egenskaper eller användning som du måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om,

2. Om varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Du får bedöma om bilens upptäckta brister är något som man borde upptäcka vid en undersökning. En undersökning bör rimligtvis bestå i en provkörning och en noggrann undersökning av samtliga utrymmen. Kan köparen ingenting om bilar, kan hon låta någon annan göra det. Du kan argumentera för att köparen kunde ha åkt till verkstaden vid provkörningen och låtit bilen undersökas, alternativt att undersöka bilen i sällskap av någon mer kunnig.

Om du måste ha antagits veta om felen som köparen åberopar, faller det under det första undantaget och då bär du ansvar för det. Om bilen var mycket "risigare" än vad köparen förväntade sig med hänsyn till bland annat priset, bär du också ansvar för felen. Ju högre pris desto mer krav ställs på säljaren när varan är i dåligt skick och har sålts i befintligt skick.

Du får bedöma situationen mot bakgrund av vad jag har framfört.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare