FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/04/2017

Bindande löneavtal

1 § avtalslagenJag tackade ja till att byta tjänst/roll inom samma företag. Villkoren (ny lön mm) fick jag presenterat skriftligt på mail. Jag tackade ja och tillträdde nya tjänsten vid årsskiftet. Det är praxis hos min arbetsgivare att ny lön börjar betalas ut i April (retroaktivt från årsskiftet). Nu när jag ska få första utbetalningen blev jag kallad till ett möte med min chef och HR där de förklarade att jag inte får min nya lön utan en avsevärt lägre pga processer,budget bla bla bla... Vad har jag för chanser att hävda min rätt?

Mvh - Tobias

Lawline svarar

Ett avtal blir bindnade när en anbudsgivaren (din arbetsgivare) lämnat ett anbud (ett förslag med villkor) och en respondent (du) accepterar. Har man ett anbud och en accept så har man ett bindande avtal (1 § avtalslagen). Anbud och accepter är bindande både i muntlig och i skriftlig form. Detta innebär att de föreligger ett bindande avtal om vilka villkor som skulle ingå i den anställning du tackade ja till.

I en eventuell process kommer bevisbördan med största sannolikhet att ligga på dig. Därför är det en stor fördel för dig att du har skriftligt bevis på hur avtalets innehåll ser ut.

Att din arbetsgivare nu ger dig en lägre lön innebär att hen bryter mot en avtalsbestämmelse, alltså gör sig skyldig till ett avtalsbrott. Ett avtalsbrott brukar dock anses som ursäktliga om avtalsenlig prestation hindrats av en omständighet som legat utanför parts kontroll och som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med eller tagit i beaktande vid tiden för avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Detta skulle exempelvis vara en sådan omständighet att företagets ekonomi drastiskt blivit sämre eller liknande. För detta finns stöd för i allmänna avtalsrättsliga principer. Anses avtalsbrottet som ursäktligt går det inte att göra gällande med avtalsrättsliga rättsverkningar som att avtalet hävs eller att brytande part blir skadeståndsskyldig.

Det du skulle kunna göra för att få hjälp är att vända sig till facket (om du är anslutet till ett sådant). De ska hjälpa dig i såna här frågor och har ofta anställda jurister som är experter på arbetsrätt.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Julia GustafssonRådgivare