Blir jag tillsvidareanställd efter 2 år på arbetsplatsen?

Hej

Jag har jobbat i kommun mer än två år.

Första avtalet var visstid med timavlönad utan begränsat tid, efter några månader blev allmänvissstid med begränsad tid i 8 månader. Därefter jobbade jag i 4 månader utan avtal. Har jag rätt att kräva om tillsvidare anställning på grund det? Arbetsgivare skrev med mig igen ny AVA avtal. Jag har jobbat samman lagt mer än 24 månader utan uppehåll och från dag ett hittills i schema och 100% timmar jobb.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att en anställning kan omvandlas till en tillsvidareanställning efter två år. Om du har rätt till det eller inte beror på vilken anställningsform du har haft under tvåårsperioden.

Regler om anställningsformer finns i lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS). En anställning ska omvandlas till en tillsvidareanställning bland annat för den arbetstagare som i sammanlagt mer än två år har haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren i form av allmän visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och anställningarna följt på varandra (5 a § p. 2 LAS). Anställningsformerna kan inte "läggas ihop", så om du exempelvis haft vikariat i ett år och en allmän visstidsanställning i ett år, så anses du inte ha uppfyllt kravet för att få en tillsvidareanställning.

Som jag förstår din fråga så har du varit anställd hos din arbetsgivare i mer än två år utan uppehåll. Om du under haft allmänna visstidsanställningar under dessa två år ska du ha rätt till en tillsvidareanställning.

Jag råder dig att ta reda på exakt hur dina anställningsavtal har sett ut genom åren, för att se vilken typ av anställningsform du haft i varje avtal. Perioden när du inte hade något skriftligt anställningsavtal så var du ändå anställd enligt någon av anställningsformerna. AVA-avtalet som du nämner är ett kollektivavtal som arbetsgivaren har slutit med ett fackförbund, och det avtalet reglerar alltså inte hur just din anställning är formad, utan det är just anställningsavtalen du behöver se över.

Vänligen

Rebecka Hård af SegerstadRådgivare