Bo kvar under uppsägningstid?

Hej, jag hyr en hyresrätt i andra hand med kontrakt som löper till augusti nästa år. Nu har min hyresvärd sagt upp kontraktet så det slutar i januari. Hur ser mina förpliktelser ut? Måste jag bo kvar i lägenheten till januari eller kan jag flytta ut tidigare? Har fått erbjudande om annat boende. Vi har inget annat kontrakt skrivet mellan oss än det som gäller till augusti. Tack på förhand!

Lawline svarar

Att du fysiskt bor i lägenheten har ingen betydelse. Däremot måste du agera i enlighet med ditt hyresavtal, vilket sannolikt antaget innebär att du måste erlägga hyran för återstående period till och med då avtalet är uppsagt, dvs. januari.

Då det är oklart huruvida uppsägningen lämnats skriftligen eller inte, kan det ändock vara bra att påpeka att se till att få den per papper för att undvika framtida tvistigheter.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare