FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/03/2017

Bodelning av fastighet vid äktenskap

Vi ska separera, maken bor kvar i villan. Hur gör man med lånen och underhåll av villan, om bägge fortfsrsnde står som ägare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan handlar om vad som händer vid en äktenskapsskillnad om båda makarna står som ägare till lån på en fastighet och ena maken vill bo kvar. För det första ska det göras en värdering av fastigheten i samband med en bodelning och då ska ni utgå från fastighetens marknadsvärde. Ni kan använda er av en värderingsman för att på objektiva grunder komma fram till en rimlig värdering av fastigheten.

När ni kommit överens om ett värde är det brukligt att från detta värde dra bort:

Den latenta skatten – Den skatt som ni behövt betala om fastigheten de facto såldes.

Beräknade försäljningskostnader – De kostnader som skulle uppkommit i samband med försäljningen av fastigheten (för exempel kostnad för mäklare). Värdet som blir kvar är sedan det som används som underlag vid er bodelning.

Din make ska bo kvar i villan och får då lösa ut dig genom att lånet skrivs över på honom och att du kompenseras för din del av fastigheten. Dessutom ska lagfarten stå skriven på honom.

Det är vanligt att den ena maken övertar den gemensamma bostaden i samband med bodelningen. Om en fastighet överlåts genom ett bodelningsavtal så behöver inte den överlåtande maken (du) betala någon kapitalvinstskatt. Istället får den make som övertar fastigheten betala kapitalvinstskatt för hela fastigheten när denne i sin tur avyttrar fastigheten.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, hör av dig om du har några fler frågor eller funderingar.

Med vänlig hälsning,

Nathalie ByströmRådgivare